زندگینامه روان شناسان

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

زندگینامه روان شناسان

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

چقدر با من کنار می یای؟!

چقدر با من کنار می یای؟!
اشاره: گاهی اوقات فقط عشق برای حفظ روابط طولانی مدت یک زوج کافی نیست و یک نکته مهم و اساسی در زندگی مشترک ( که گاه در سایه شور و هیجان عشق و دوست داشتن طرفین نادیده گرفته می شود) ، شناخت علایق مشترک و رسیدن به تفاهم است.
 
بسیاری از زوج های جوان فراموش می کنند که درباره نکات مهم و حساس زندگی آینده شان با هم به گفت و گو بپردازند؛ اما امیدواریم شما از این دست افراد نباشید. برای راحت تر شدن کار شما، موضوعات مشترک و اساسی را که باید حتماً راجع به آنها پیش از ازدواج صحبت کرد و به نتیجه رسید، جمع آوری کرده ایم تا با خواندنشان راحت تر به بحث با همسر آینده خود بپردازید.

می توانیم درباره پول صحبت کنیم؟
 
همه ما این را می دانیم که ازدواج بر پایه تنها مسائل مادی، یک ضرر دو جانبه احساسی و پولی است؛ پس بهتر است درباره این موضوع بسیار صادقانه جلو آمده و خیلی روشن و شفاف عمل کنید. گاهی پیش می آید که دو طرف در ازدواج به خاطر یک سری مسائل صحبت درباره پول را نادیده گرفته اند، اما چون از ته دل نمی خواستند این موضوع را بی اهمیت فرض کنند بعدها دچار مشکل شده اند. باید درباره کلیه مسائل مالی اعم از چگونگی کسب درآمد، میزان دریافتی ها، چگونه خرج کردن و پس اندازهای خود صحبت کرده و از طرف مقابل هم بخواهید به صورت روشنی مسائل مالی خود را بازگو کند.

آیا تمایلی به بچه دار شدن داری؟
 
چنانچه شما و نامزدتان درباره موضوعی به این درجه از اهمیت که توافق بر سر داشتن فرزند یا نداشتن آن است، صحبتی به میان نیاورید مطمئن باشید به یکی از جنجال های حساس دوران زندگی مشترکتان دامن زده اید و پرچم جنگ افروزی آن را از همین حالا علم کرده اید! باید بدانید که فکر کردن به این موضوع پس از ازدواج و سر فرصت های بعدی که دیگر زندگی مشترک را شروع کرده اید، یک اشتباه بزرگ است. وقتی یکی از دو طرف تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشد، تصمیم برای صاحب فرزند شدن نه به نفع شما و زندگی تان است، نه به نفع کودکی که ناخواسته وارد این حریم می شود.

چقدر می توانیم کنار دیگر اعضای خانواده باشیم؟
 
دوست داشتن اعضای خانواده مثل پدر و مادر، خواهر و برادر و دیگر اقوام کار پسندیده ای است، اما نباید اجازه داد بر عشق شما نسبت به خانواده مستقلی که تشکیل داده اید، برتری پیدا کند و یا کار به جایی برسد که مجبور به انتخاب شوید. خیلی خوب است که همسرآینده تان با شما از این ارتباط ها سخن بگوید و هر دو بفهمید که چه مرزهایی را باید در ارتباط با آشنایان و اقوام رعایت کرده و تا چه حد می توانید وقت خود را به آنها اختصاص دهید. این مسأله شامل تمامی جوانب ارتباطی اعم از دیدارهای حضوری، کاری، تلفنی و... می شود که باید حدود آنها را مشخص کنید.

10 سال دیگر هم همین عقاید را داری؟
 
هر چند آدم ها با گذر زمان تغییر کرده و حتی تعاریفشان از زندگی دچار دگوگونی شده و نظریاتشان یکسان نخواهد ماند، اما ازدواج از آن دست مقوله هایی است که نباید این طور به آن نگاه کرد که اگر سال بعد عقیده ای در ما تغییر نمود، می توانیم راهمان را از همسرمان جدا کنیم! بعضی مفاهیم کلی و اساسی باید ثابت بمانند و اگر طرف شما در پاسخ به این سوال جوابی نداشت و یا نخواست جواب روشنی بدهد، بهتر است صبر کرده و دوباره با هم صحبت کنید تا از انتظارات طولانی مدت خود را از طرف مقابلتان در زندگی مشترک مطلع شوید. به هر حال باید همه جوانب را رعایت کنید تا دوام این اشتراک بیشتر شود.

دستشویی را هم تمیز می کنی؟
 
نخندید و باور کنید که این سوال به هیچ وجه احمقانه نیست. اگر جواب طرف مقابلتان «نه!»، «چرا باید این کار را انجام دهم؟» و یا «مگر این وظیفه تو نیست؟» باشد، چند گزینه پیش پای شماست. می توانید کسی را برای انجام کارهایی که علاقه ای به انجام آن ندارید، استخدام کنید که بحثی پیش نیاید، خودتان قبول کنید که 90 درصد کارهایی از این دست در خانه را انجام دهید و یا بهترین روش را برگزیده و با هم صحبت کنید که این کارها هم قسمتی از وظایف زندگی مشترک است که باید در کنار هم آنها را به انجام برسانید. به هر حال در نظر داشته باشید که در مورد وظایف عمومی با هم صحبت کنید.

اوقات فراغت روزانه را چطور می گذرانی؟
 
البته پاسخ به این سوال چندین مسأله را روشن خواهد کرد، از جمله اینکه همسر آتی شما دوست دارد وقت های خالی خود را چگونه بگذراند و یا اینکه آیا او ارزشی به گذران وقت در کنار شما برای تفریح و سرگرمی قایل خواهد بود یا خیر. باید بدانید که خانواده به هر مسأله دیگری ارجحیت دارد و صد البته ایجاد توازن میان کار و سرگرمی و اختصاص وقت مناسب به هر کدام از این مقوله ها کار ساده ای نیست. اگر بتوانید این زمان را به درستی مدیریت کنید، به راحتی برای یکدیگر وقت کافی خواهید داشت و می توانید در کنار هم ساعاتی را به تفریح، استراحت و دیگر سرگرمی های دو نفره بپردازید.

واقعاً مرا می خواهی؟
 
دوره این حرف که عشق بعد از ازدواج به وجود می آید گذشته است. چنانچه دو طرف علاقه ای به یکدیگر نداشته باشند، باید از هم جدا شده و سراغ شخصی بروند که مایل هستند باقی سال های عمرشان را در کنار او صرف کنند. بهتر است در این مورد کاملاً روراست باشید و از طرف مقابل خود بخواهید که درونیاتش را بروز دهد. حضور حقیقتی به نام عشق به طرف مقابل در ازدواج که در درازمدت صبر، فداکاری و بسیاری چیزهای دیگر را می طلبد الزامی است و اگر این مقوله وجود نداشته باشد، مفاهیم بعدی در یک زندگی مشترک محقق نخواهد شد.
منبع: کانون خانواده 229

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد