زندگینامه روان شناسان

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

زندگینامه روان شناسان

روان شناسی یادگیری،شیوه های مطالعه، مهندسی معکوس تست های کنکور

چرا پسرها به خواستگاری می روند؟

چرا پسرها به خواستگاری می روند؟
در جامعه ی ما و اکثر جوامع دیگر رسم بر این است که پسرها به خواستگاری دخترها می روند و این امر به صورت یک اصل در جامعه ی ما از نظر عرف و شرع هم قابل قبول و پسندیده است، اما ممکن است برای برخی از جوانان این پرسش ها مطرح شود که چرا فقط پسرها می توانند به خواستگاری بروند. مطالب زیر می توانند پاسخی قانع کننده و مستدل به پرسش های جوانان ارایه کند.
1- همان طور که زیبا و پسندیده نیست، دخترها بدون رعایت هر گونه حد و حدودی با پسران ارتباط کلامی و ... ایجاد کنند، همین طور بر پسرها نیز زیبنده نیست که بدون رعایت اصول اخلاقی و شرعی با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند و هر دو طرف باید از هر گونه ارتباط کلامی و غیرکلامی که خارج از چهارچوب معین شده توسط عقل و شرع است، اجتناب کنند. قرآن همان طور که به زنان می گوید به چهره ی نامحرمان خیره نگاه نکنید، به مردان نیز توصیه می کند هرگز به زنان نامحرم و جنس مخالف نگاه نکنید.
«قل للمؤمنات یقضضن من ابصارهن... قل للمؤمنین یغضو من ابصارهم.»
2- همچنین همانطور که به زنان توصیه می شود با مردان به طور پنهان و در خلوت به گفت و گو ننشینند، به مردان هم توصیه می شود با زنان و جنس مخالف در خلوت و پنهانی به گفت و گو ننشینند. بنابراین، همانگونه که برای یک زن زشت است دوست پسر داشته باشد و قرآن از آن نهی می کند، برای یک مرد نیز به همان اندازه زشت و ناپسند است که برای خود دوست دختر انتخاب کند و در پنهان یا آشکار با او به گفت و گو بپردازد. پس در این موضوع تفاوتی بین زن و مرد نیست و هر دو جنس مذکر و مؤنث موظفند اصول اخلاقی و شرعی را رعایت کنند و حریم عفت و پاکدامنی را مورد توجه قرار دهند و به خود اجازه ندهند به بهانه های مختلف همچون آشنایی دختر و پسر با یکدیگر و ... گرفتار لغزش شوند و به مهلکه هایی فرو افتند که بیرون آمدن از آن اگر نگوییم غیرممکن است، بسیار سخت و مشکل خواهد بود.
3- حفظ حدود و ثغور و توجه به ارزش های اخلاقی و رعایت برخی آداب عرفی و خانوادگی که زیربنای عفت و عزت جوانان را تشکیل می دهد، هم برای پسران ضروری است و هم برای دختران. لکن حفظ این امور و توجه به آن چه ذکر شد از ناحیه ی دختران ضروری تر و پسندیده تر است؛ زیرا لطافت روح دختران و غلبه داشتن عواطف و احساسات جنس مونث ایجاب می کند که به موضوع حفظ حریم و عفاف خود بیش از جنس مذکر توجه کند؛ با پیشقدم نشدن در امر ازدواج و ایجاد ارتباط با دیگران مهر تأییدی بر گوهر بودن خود بزند و با نگهبانی از پاکدامنی، جذابیت خود را برای شریک زندگی آینده اش بیشتر فراهم آورد. زیرا مردان در انتخاب همسر به دنبال فردی می روند که از نجابت و عفاف و سلامت فکری و عملی بیشتری برخوردار باشد و این ویژگی در مردان در تجربه به اثبات رسیده است و از نظر روانشناسی هم مهر تأیید کارشناسان این رشته است. خود شما نیز می توانید در بین ملاک ها و معیارهایی که مردان هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار می دهند، این موضوع و اهمیت آن را مشاهده می کند.
4- دختران بر اساس ساختار روحی و روانی شان به انتخاب شدن گرایش دارند. و این گرایش در وجودشان باعث می شود، اگر در انتخاب شریک زندگی خود اقدام به انتخاب و گزینش کنند به فردی خاص پیشنهاد ابتدایی دهند و با پاسخ سرد یا منفی طرف مقابل روبه رو شوند، چه بسا برای شان شکننده باشد و تمام غرور و لطافت زن بودن شان زیر پا گذاشته شود و احساس کنند که قابلیت «محبوب واقع شدن» ندارند. در حالی که این احساس از نیازهای واقعی هر انسان و بخصوص هر جوانی بطور اخص هر دختر جوانی است. زیرا همان طور که دست تکوین و نظام آفرینش «محبت ورزیدن به دیگری» را در نهاد هر انسانی به ودیعه گذاشته، همین طور «مورد محبت واقع شدن» را نیز در درون هر فردی به عنوان یک نیاز واقعی قرار داده است. در مسیر رشد و کمال باید به هر دو طرف این نیاز پاسخ مثبت و صحیح داده شود و اگر به طور صحیح و مناسب تأمین و ارضا نشود، در روند رشد شخصیت فرد خلل ایجاد می شود.
در دوران جوانی و زمانی که این نیاز از طریق جنس مخالف باید ارضا و تأمین شود، به خاطر لطافت و حساسیت بیشتری که در جنس مؤنث وجود دارد، تقاضا و پیشنهاد ازدواج از ناحیه ی مرد آغاز می شود تا احساس محبوب واقع شدن زن تجلی و تبلور بیشتری پیدا کند، طبیعی است که این روش با ساختار وجودی زن تناسب بیشتری دارد و پاسخ منفی زن به مرد نمی تواند اثر نامطلوب و شکننده یی در روحیه مرد داشته باشد. همان طور که شما این ویژگی را می توانید به عیان در مردان مشاهده کنید، حال آن که اگر قضیه برعکس باشد، تاثیر عمیق منفی آن بسیار زیاد است و اگر زن با پاسخ منفی مرد مواجه شود، عزت و کرامت زن بودنش پایمال می شود و ممکن است ضربه ی روحی محکمی بخورد که چه بسا قابل جبران نباشد یا حداقل تعادل روحی اش بهم می خورد. پس باید گفت: «انتخاب شدن» زن با ویژگی ها وخصوصیات تکوینی و روحی و روانی زن متناسب است.
5- در پایان پیشنهادی مطرح می کنیم تا دختران گرامی بتوانند با عملی کردن آن، هم از حالت انتظار بیرون آیند و هم با پاسخ منفی مردان مواجه نشوند و به تعادل روحی و عزت و کرامت انسانی شان لطمه وارد نشود، مشروط بر آنکه در اجرای این پیشنهاد دقت کافی صورت گیرد. از فرد واسطه ی مورد اعتماد، دلسوز و متأهلی که رابطه ی دوستی صمیمانه یی با او دارید، بخواهید شما را به فرد یا افراد صالح و شایسته که در صدد ازدواج هستند، معرفی کند. آن فرد نیز بدون اطلاع از این امر به طور رسمی از شما و خانواده ی محترمتان خواستگاری می کند و مقدمات ازدواج را فراهم می آورد. تأکید می شود فرد واسطه باید دلسوز و سرنگهدار و حتماً متأهل باشد تاموجبات برخی مشکلات و عوارض سوء دیگر فراهم نشود. با این روش چه بسا می توانید به گونه یی در انتخاب شریک زندگی خود نقش ایفا کنید و از فضای گناه آلود و خطرات برخی محیط ها زودتر نجات یابید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد